סימנים מוקדמים לאוטיזם
השארת תגובה
האם ידעתם שניתן לזהות הפרעת ספקטרום האוטיזם (ASD) אצל תינוקות, פעוטות וילדים קטנים, אך ילדים רבים על הספקטרום אינם מאובחנים עד גיל שנתיים או שלוש?
בשל כך, חשוב להכיר כמה מהסימנים המוקדמים של אוטיזם אצל ילדים.
בסקירה החשובה שלפניך נציג את התסמינים, המאפיינים והסימנים העיקריים של אוטיזם אצל פעוטות וילדים, במטרה לעזור להורים ומטפלים להגיע לאבחון מוקדם ככל שניתן עבור ילדיהם.
התערבות מוקדמת היא המפתח לעתיד בריא עבור ילדכם, אז בואו נלמד על כך.
המכון הלאומי להפרעות נוירולוגיות ושבץ מוחי (NINDS) מציין ארבעה תסמינים “קלאסיים” עיקריים שרופאי ילדים משתמשים בהם כדי לאבחן ילדים עם אוטיזם:
עם זאת, קשה לראות את התסמינים הללו אצל תינוק קטן שאינו נמצא עדיין בגיל שבו מתחילים לדבר או לפתח תחומי עניין.
המשמעות היא שהורים רבים אינם מחפשים אבחון עד לשלב מאוחר יותר, והילד עלול להחמיץ את היתרונות הרבים של התערבות טיפולית מוקדמת.
הנה כמה דברים שהורים יכולים לשים לב אליהם:
סימני אוטיזם אצל תינוקות
כל תינוק עם אוטיזם יציג תסמינים ייחודיים. עם זאת, קיימים מספר מאפיינים עיקריים שיכולים להצביע על אוטיזם, בהתאם לגיל הילד.
סימני אוטיזם אצל תינוקות בני 1 עד 3 חודשים
על אף ששלושת החודשים הראשונים לחייו של התינוק עשויים להיות מוקדמים מדי לאבחון נכון של אוטיזם, ישנם מספר רמזים שניתן לשים לב אליהם. הסימנים המוקדמים ביותר של אוטיזם אצל תינוקות בני 1 עד 3 חודשים כוללים:
מעורבות חברתית מוגבלת עם המטפלים – תינוקות עשויים לא להגיב לרמזים חברתיים כמו חירחורים או תנועות כמו נפנוף או מחיאת כף.
הפחתת קשר עין – תינוקות עשויים להימנע מקשר עין במהלך פעילויות כמו הנקה ויכולים להיות חסרי מנוחה וקשים להרגעה יותר מתינוקות נוירוטיפיים.
אתגרים חושיים – תינוקות על הספקטרום עשויים לחוות מצוקה ממגע מסוים וגירוי יתר מגירויים קוליים או חזותיים כמו צעצועים רועשים או מהבהבים.
מעבר לכך, מחקרים הוכיחו כי תינוקות עם אוטיזם מתקשים יותר ביניקה ביחס לתינוקות בני גילם שאינם אוטיסטים.
סימני אוטיזם בגילאי 4 עד 6 חודשים
קשה לאבחן אוטיזם באופן רשמי בגילאים 4 עד 6 חודשים, אך ייתכן כי בשלב זה ניתן להבחין בתסמינים מוקדמים יותר.
הסימנים האפשריים של אוטיזם אצל תינוקות בני 4 עד 6 חודשים הם:
קשר עין מוגבל – חוסר קשר עין עקבי במהלך אינטראקציות עם המטפלים.
קושי במעורבות חברתית – חוסר חיוכים או תגובות לרמזים חברתיים כמו חירחורים והבעות פנים.
עיכוב או היעדר מלמול – התינוק אינו משמיע קולות ואינו “מנסה לדבר” כשאר בני גילו.
עניין מוגבל בסביבה – חוסר סקרנות כלפי הסביבה, אנשים או חפצים מסביבם.
רגישויות חושיות – רגישות מוגברת או הימנעות ממגעים, רעשים או אורות מסוימים.
חוסר בתנועות מוטוריות – תינוקות עשויים לא לאחוז או לא להחזיק חפצים.
סימני אוטיזם בגילאי 7 עד 12 חודשים
במהלך תקופת גילאים 7 עד 12 חודשים, יתכן שיופיעו סימנים מסוימים המצביעים על האפשרות לאוטיזם אצל תינוקות.
אם אתם מבחינים בעיכוב בהתפתחות של הילד, מומלץ להתייעץ עם רופא הילדים בהקדם האפשרי.
כמה מהסימנים המוקדמים של אוטיזם אצל תינוקות בני 7 עד 12 חודשים הם:
עיכוב בזחילה – חלק מהתינוקות עם אוטיזם עשויים לפתח זחילה מאוחרת בהשוואה לבני גילם הנוירוטיפיים.
קושי ביציבות – חלק מהתינוקות עם אוטיזם עשויים להיראות לא יציבים או להתקשות בעמידה, גם עם תמיכה.
הימנעות מקשר עין – קשר עין מוגבל או הימנעות ממנו במהלך אינטראקציות עם המטפלים או אחרים.
קושי או היעדר הצבעה על חפצים או תמונות כדי להביע עניין או לתקשר.
קשיים בהתפתחות השפה – שפה מוגבלת או בלתי מובנת עשויה להופיע, כאשר הילד אינו מגיע לאבני דרך רגילות של דיבור.
חוסר בשימוש במחוות – תינוקות עם אוטיזם עשויים להימנע משימוש במחוות כמו נפנוף או נענוע ראש לצורך תקשורת.
פעוטות עם אוטיזם נוטים להמשיך להציג התקדמות של התסמינים שהופיעו במהלך הינקות. פעוטות אוטיסטים עשויים להביע תסכול דרך התפרצויות זעם או התקפי זעם.
סימני אוטיזם אצל ילדים בני שנה
זיהוי סימני אוטיזם אצל ילדים בני שנה יכול להיות קריטי לצורך התערבות ותמיכה מוקדמת. חשוב לזכור שצירי הזמן ההתפתחותיים עשויים להשתנות, וסימנים אלו לבדם אינם מהווים אבחנה סופית.
אתגרי אינטראקציה חברתית ותקשורת:
הימנעות מקשר עין – ייתכן שהם לא יסתכלו על הוריהם כשהם רוצים משהו או לא יפנו אליהם מבט כשמשהו מרגש קורה.
חוסר הצבעה או החזקת חפצים – ייתכן שהם לא יצביעו על דברים שמרגשים אותם כדי לוודא שגם הוריהם רואים זאת.
חוסר תגובה לקריאה בשמם.
שימוש מוגבל או חסר במחוות אופייניות לגילם – לדוגמה, ייתכן שהם לא ינופפו לשלום מבלי שמישהו יבקש מהם. ייתכן שהם לא יחייכו לאנשים שמחייכים אליהם.
חוסר חיקוי פעולות הוריהם, כמו העמדת פנים שהם שוטפים ידיים כשהוריהם עושים זאת.
חוסר העמדת פנים לשיחה עם הוריהם או מלמול כלשהו.
קושי בהבנת הוראות פשוטות כמו “תראה לי את המכונית”.
אתגרים בזמן משחק:
יתכן שהם מראים עניין מועט במשחק עם ילדים אחרים ולא מנסים למשוך את תשומת ליבם.
הם לא ייזמו משחקים כמו מחבואים או מרדף.
הם לא ישתתפו במשחקי דמיון, כמו להאכיל תינוק מדומה.
אתגרים התנהגותיים:
הם מראים עניין אינטנסיבי בצעצועים מסוימים וחפצים.
הם משתתפים בהתנהגויות חזרתיות, כמו סיבוב גלגלי מכונית צעצוע ללא הפסקה.
הם מראים דפוסי משחק מסוימים, כמו סידור חפצים בשורה.
הם מראים עניין מוגבר בפעילויות מסוימות ומגיבים בצורה קיצונית כאשר אינם יכולים לעסוק בהן, כמו צפייה בסרט מצויר אהוב.
הם מתוסכלים משינויים בשגרה – לדוגמה, ההורים תמיד חייבים ללכת באותה הדרך לבית של סבא וסבתא.
הם מבצעים תנועות גוף חזרתיות, כמו נפנוף ידיים, הליכה על קצות האצבעות, או קשת גב.
הם רגישים מאוד לסביבתם ומתעצבנים בקלות מאורות חזקים, רעשים רמים או ריחות חזקים.
סימני אוטיזם מגיל שנה עד שנתיים
הבנת הסימנים של אוטיזם בגילאי שנה עד שנתיים חיונית להתערבות מוקדמת. המשמעות טמונה ביכולת לספק תמיכה והתערבויות מוקדמות שיכולות להשפיע לטובה על התפתחות הילד.
אתגרים בתקשורת ואינטראקציות:
הימנעות מוחלטת מקשר עין כאשר מישהו מדבר איתם.
שימוש מועט או חסר בצלילים או מחוות, או שיש להם דיבור מוגבל עד בלתי קיים.
הם מראים מעט מאוד התנהגויות של חיפוש תשומת לב – הם לא מצביעים על חפצים או מחפשים אישור על דברים שהם עושים.
הם מעדיפים לשחק לבד ועוסקים בדרך כלל בפעילויות יחידניות. לעיתים, דווקא משחקי חשיבה יעסיקו אותם שעות.
הם אינם מגיבים לרמזים חברתיים – נדיר שיגיבו לחיוך של הוריהם או לשפת גוף כלשהי.
הם מעדיפים שגרה ועלולים להשתולל כאשר הם מבחינים בשינויים.
הם לא מבינים התנהגות מקובלת חברתית ולא מקובלת, כמו לגשת לאנשים מבלי לומר דבר.
אתגרים בזמן משחק:
הם אינם מראים עניין במשחק דמיון שמתאים לגילם, כמו משחק עם תינוקות.
הם אינם מראים עניין לשחק עם ילדים אחרים, או שהם ניגשים אליהם בצורה מגושמת מבלי לומר דבר.
אתגרים התנהגותיים:
הם מבצעים התנהגויות חזרתיות (stimming), כמו נפנוף אצבעות, נפנוף ידיים, או התנודדות קדימה ואחורה.
הם מתקשים להקשיב להוריהם או לעקוב אחר ההוראות.
יש להם תחומי עניין מיוחדים שנראים כאובססיביים, כמו איסוף חפצים.
יש להם חפצים מועדפים שהם חייבים להשתמש בהם, כמו כוס או צלחת מסוימת.
הם מראים סימנים של קיבעון חזותי, כמו בהייה ממושכת.
הם מראים יותר עניין בחפצים מאשר באנשים.
סימני אוטיזם אצל ילדים בני 3 עד 5 שנים
בגיל זה הסימנים של אוטיזם הופכים ברורים יותר, אך ישנם מקרים בהם ניתן לזהות את הסימנים בשלב מוקדם יותר.
התערבות בשלב מוקדם יכולה לתרום להתפתחות החיובית של הילד.
אתגרים בכישורים חברתיים:
הם מעדיפים לשחק לבד ואין להם עניין ביצירת קשרים חברתיים עם ילדים אחרים, עד כדי בדידות מובהקת.
הם אינם חולקים את הצעצועים שלהם ומתעצבנים כאשר ילדים אחרים משחקים איתם.
הם אינם מבינים משחקי דמיון או לקיחת תורות במשחק.
הם אינם יוזמים משחק, וכאשר כן, הם לוקחים את צעצועי הילדים האחרים.
הם מראים עיכוב בהתפתחות השפה או רגרסיה בדיבור.
אתגרים התנהגותיים:
הם מבצעים תנועות חזרתיות כגון נפנוף ידיים או התנודדות.
הם נהנים מהתחושה של סיבוב או נדנוד.
הם מתעניינים בצורה אובססיבית בצעצועים או בפעילויות מסוימות.
על פי המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC), רופאים יכולים לאבחן אוטיזם כבר בגיל 18 חודשים או מוקדם יותר, עם בדיקות שמתרחשות במהלך הבדיקות הרפואיות השגרתיות בגילאים:
ילדים רבים מקבלים אבחנה רשמית סביב גיל שנתיים או שלוש, לרוב לאחר תחילת בית הספר, כאשר הקשיים בכישורים החברתיים הופכים לברורים.
אף פעם לא מאוחר מדי לפנות לאבחון ולקבל גישה למשאבים שיכולים לעזור להתמודד טוב יותר עם החיים על הספקטרום.
אם הרופא שלכם אינו בטוח אם אבחנה של אוטיזם מתאימה לתינוקכם, מומלץ בהחלט לפנות לקבלת חוות דעת שנייה, במיוחד בתקופה שבה האוטיזם הופך לנפוץ יותר ויותר בישראל.
ההתערבויות המוקדמות ביותר יכולות לשמש כבסיס לטיפולים העתידיים של ילדכם ולשנות את מסלול ההתפתחות שלו.
במהלך שלוש השנים הראשונות לחיי הילד, יש סיכוי גדול יותר לשנות הרגלים לא רצויים ולאמץ הרגלים חיוביים. לכן מומלץ לנסות כמה סוגי טיפולים והתערבויות עד שתמצאו את זו (ואת המטפל) שילדכם מגיב אליהם בצורה הטובה ביותר.
לאחר שזיהיתם את הסימנים לאוטיזם וקיבלתם אבחנה מוקדמת, תוכלו לשקול את הצעדים הבאים. פסיכיאטרים, פסיכולוגים ומרפאים בעיסוק יכולים כולם לסייע לילדים אוטיסטים.
להלן ההתערבויות והטיפולים הפופולריים ביותר:
מודל דנבר להתערבות מוקדמת (ESDM): תוכנית מבוססת על יחסים המעודדת משוב חיובי, פעילויות משותפות ומעורבות הורים.
ניתוח התנהגות יישומי (ABA): גישה המעודדת מערכת תגמולים חיובית ומעורבות הורים בתוכנית.
מערכת תקשורת באמצעות תמונות (PECS): מלמדת ילדים לא-מילוליים או חצי-מילוליים לתקשר באמצעות תמונות וסמלים.
התערבות התנהגותית מילולית (VBI): משמשת גם לילדים המתקשים בדיבור, אך במקום לתקשר באמצעות תמונות, היא מתמקדת בלימוד תקשורת מילולית.
הדרכה מובחנת בניסיונות ותשומת לב לפעולות קריטיות (DTT ו-PRT): מתמקדות באתגרים התנהגותיים ומוטיבציוניים שילד אוטיסט עשוי לחוות.
טיפול DIR/Floortime: הטיפול מתמקד בסיוע לילדים עם ASD להתחבר תוך שימוש בתחומי העניין שלהם, פיתוח כישורי מעורבות, חשיבה סימבולית, ושיפור החשיבה הלוגית והאינטראקציה.
קיראו על עוד: טיפולים חדשים לאוטיזם
אמנם רוב הילדים מאובחנים כאשר אינם משיגים את אבני הדרך ההתפתחותיות שלהם בגיל צעיר, או כאשר יש רגרסיה בהתפתחותם, אך ישנם מומחים הסבורים שישנם סימנים לאוטיזם המצביעים על אפשרות לאבחון מוקדם יותר.
על אף שלא כל מי שהוא אוטיסטי מאובחן כתינוק, ישנם יתרונות רבים בקבלת אבחנה לפני גיל הגן.
אם ילדכם מראה סימנים לאוטיזם, אפילו מינוריים, תעדו אותם ושתפו את הרופא שלכם. ככל שהילד עם אוטיזם מאובחן מוקדם יותר, כך המשפחות והמומחים יוכלו להתחיל לעבוד איתו בעזרת התערבויות פופולריות וטיפולים מותאמים אישית.
קריאה נוספת: חוויית ההורות לילד אוטיסט
בריאות ורפואה בגובה העיינים, בשפה נגישה ועל מנת שכל אחת ואחד מכם יוכל לדעת רק קצת יותר, לנהל אורח חיים בריא יותר ולהנות יותר מהחיים. אנחנו כאן כי אין מצב שלא תדע/י מה קורה מסביבך!
אם אכפת לך כמו שאכפת לנו, רצינו להגיד שאנחנו מספקים במה מכובדת וראויה לכותבות וכותבים מוכשרים ומקוריים, כאלה שיש להם במה לחדש ולרענן עבור כולנו. אז אם את או אתה בעניין, אנחנו כאן ולא אכפת לנו לתת לך במה!
התוכן באתר אין מצב! מוגן בזכויות יוצרים © התוכן באתר אינו מיועד ואינו מהווה תחליף לקבלת ייעוץ רפואי, אבחנה או טיפול מרופא. תמיד ובכל בעיה רפואית מומלץ לפנות בהקדם לרופא המשפחה או כל מומחה רפואי אחר.