שתפו את הילד בביצוע משימות בבית!
השארת תגובה
הורים לילדים על הספקטרום האוטיסטי עושים הרבה בניסיון לשלב את הילד בחיי המשפחה, בבית ובכלל. ביצוע משימות יום יומיות שגרתיות עשוי לעזור לחבר בין הילד.ה להורים ולשאר בני המשפחה ולשפר את כישורי החיים הכל כך חשובים לילד.
הבעיה היא שלפעמים נראה כי הילד אינו משתף פעולה מסיבות רבות ומגוונות, ובגדול, שילוב הילדים במטלות הבית עשוי להתגלות כמשימה מאתגרת מאד.
מאתגרת, אבל חשובה מאד כחלק מחויית ההורות וכמובן שלטובתו האישית של הילד, ולכן חשוב להשקיע בכך זמן, מחשבה ואנרגיה מצד כל בני הבית.
לפעמים, כשהילד משתתף בביצוע משימות נראה שזה רק מאט ומסרבל את ביצוע המשימה הדרושה, ובפעמים אחרות, יש צורך לדרבן את הילד כדי שהוא ירצה להשתתף ונראה שהאנרגיה המושקעת בדירבון הילד אין סופית ומיותרת. אז זהו, שלא כך המצב.
על אף ששילוב ילדים בתפקיד פעיל בבית יכול להרגיש כמו משימה קשה, השואבת אנרגיות, יש לכך חשיבות גדולה מאד – במיוחד עבור הילד המיוחד שלך.
היתרון העיקרי שבשילוב ילדים אוטיסטים במטלות הבית נעוץ בעובדה כי תחושת ההצלחה והעובדה שהם ירגישו “כמו כולם” מסייעים מאד לשיפור הביטחון העצמי.
שילוב הילדים בביצוע משימות יום יומיות שגרתיות, ושילובן של המשימות בסדר היום של הילד יסייעו להגדיל את המוטיבציה של הילד לעצמאות בכלל ולחשיבה עצמית בפרט.
זה יכול לקחת זמן ומצריך סבלנות והשקעה מצד ההורים, האחיות והאחים, אך אם תתמידו, אתם עשויים לגלות שהילד מוכן לעזור בבית ואף מבקש לעשות זאת יותר ויותר.
תחושת ההצלחה, הפידבק החיובי והתמיכה המשפחתית עשויים להוביל את הילד האוטיסט לשפר את כישוריו האישיים הבסיסיים ולהקנות לו תחושת ביטחון, שכל כך חשובה לו – במיוחד בסביבת בני המשפחה ובבית.
כדי להפוך את המשימות לשגרה נטולת מתח ומתגמלת, כל בני הבית צריכים להתגייס, לתת דוגמא אישית ולתמוך בילד עד שישיג את התוצאות המצופות.
כידוע לכם, ילדי הרצף צריכים תשומת לב מיוחדת ופרטנית, גם בביצוע פעולות פשוטות יום יומיות פשוטות לכאורה.
לפניך 8 טיפים פשוטים ליישום, שיוכלו לעזור לשלב את הילד המיוחד שלכם בביצוע משימות בבית באופן עצמאי.
תנו לילדכם משהו לצפות לו
תגמול חיובי תמיד מועיל לעידוד הפרודוקטיביות אצל ילדים וזה נכון גם לגבי ילדים אוטיסטים. יש להתחיל ולקבוע משימה בסיסית, שהילד יתבקש לבצע במועד קבוע מראש, ולהבטיח לילד שלאחר המשימה יתוגמל.
איך מתגמלים? זה כבר עניין שלכם, ההורים, כאשר אנחנו תמיד בעד משחקי ילדים, קריאה משותפת של ספר או קומיקס, תחליפי סוכר בניגוד לממתקים שהם ביג NO, משחק באפליקציה חינוכית המותאמת לילדים אוטיסטים או צפיה בתוכנית טלויזיה אהובה.
הרעיון בתגמול, תמיד, הוא לעודד התנהגות חיובית שהילד מחובר אליה. מצאו את מה שהוא אוהב לעשות ותורם להתפתחות שלו, והבטיחו לו שיתוגמל בהתאם לאחר ביצוע המשימה.
את המשימה הראשונה שמטילים על הילד, חשוב לקבוע לשעה ספציפית במהלך סוף השבוע או בשעות אחר הצהריים, בימי חול, כשהילד נמצא בבית ואינו עייף.
אל תתזמנו את המשימה למועד הקרוב מדי לשעת השינה, שאחרת יהיה מאוחר מדי לתגמל את הילד.
דוגמא: אפשר לקבוע משימה ליום שבת לפני הצהריים, שלפיה עליו לסדר את כל הצעצועים שלו במקומם. לאחר שיסדר את הצעצועים, יוכל לצאת עם בני המשפחה לטיול על גבעת הפרחים האהובה עליו {נמשיך עוד עם הדוגמא של סידור צעצועים}.
כשהילד מבין כי משהו מהנה יגיע מיד לאחר ביצוע המשימה, הוא יתמלא מוטיבציה לסיים את המשימה, בכדי שיוכל ליהנות מהתגמול שאחריה.
מטלות צריכות להיות כיף. לכולם.
ממש כמו כולם, גם ילד אוטיסט ירצה לעשות משהו כייפי ומרגש ולא משהו משעמם.
אם המשימה תיתפס בעיני הילד כריגוש, שכיף לעבור אותו, סביר שהילד ירתם לביצועה. ומה כיף לבצע? מה הילד אוהב לעשות? לשחק.
הגדירו את המשימה כמשחק מהנה ומאתגר, בהתאם לרמת התפקוד וההבנה של הילד כמובן.
ונמשיך עם הדוגמא של סידור הצעצועים, רק שהפעם נהפוך אותה למשימה חברתית מאתגרת.
הסבירו לילד כי בכל פעם שאתם מכריזים על צעצוע מסוים (למשל: “מכוניות!”) הוא צריך למצוא מכוניות ושים אותה על המדף.
בהתאם לשיתוף הפעולה מצד הילד, ניתן לשלב במשימה גם את אתגר הצבעים, ואם תכריזו על צבע מסוים (למשל: “אדום!”) הילד יצטרך למצוא צעצוע בצבע אדום ולשים אותו על המדף. נשמע כיף, נכון?
דוגמא אישית
אמא, אבא, אחות, אח – חשוב שהילד יראה שכל בני המשפחה לוקחים חלק בביצוע משימות בבית. זה יגרום לו להרגיש שייכות וימריץ אותו להשתתף ולבצע משימות ביחד עם בני המשפחה וגם לבד.
באמצעות דוגמא אישית, ניתן לקבוע ולהכריז על סדר יום קבוע, לביצוע משימות על ידי כל בני הבית. את טבלת המשימות רצוי לכתוב כמו מערכת ימים ושעות ולתלות במקום בולט בבית.
עד מהרה, הילד ירצה להתלוות להורה או לאחד האחים לביצוע משימות, וכך יכנס לשגרה המשפחתית וילמד מפעולותיהם של בני משפחתו.
במסגרת הדוגמא האישית שאנו נותנים, חשוב להקפיד על תזמון לוחות הזמנים [כפי שבקרוב תבקשו מהילד] ועל ביצוע מדוייק ועקבי של המשימה והסברים ברורים לילד, כמו: “בכל יום חמישי בשעה 16:00 אני מטאטא את החדר שלי ומנקה אבק במשך 10 דקות”.
המשימה של הילד תהיה לטאטא ולנקות אבק בחדר שלו, פעם בשבוע למשך 10 דקות. וממש כפי שהוא עשה זאת עם אח או אחות, עכשיו אפשר להתלוות אליו.
הילד, שקיבל דוגמא אישית והבין את החשיבות של המשימה, לא ירצה “להישאר בחוץ” ויעדיף לתרום, להשתתף ולעשות כמו כולם למען הסדר והניקיון בבית.
חיזוק חיובי מיידי
אנחנו צריכים לזכור שלמרות חשיבותו הרבה של “לוח זמנים” קפדני לביצוע המשימות, חשוב לא פחות להיעזר בסבלנות רבה וראש פתוח.
גם כשהילד מתקשה וגם כאשר הוא עושה דווקא, הקפידו על חיזוקים חיוביים שידחפו אותו קדימה ויעודדו את הילד. הילד צריך לשמוע, בזמן אמת, איך הוא יכול לבצע את המשימה בקלות.
כאשר הוא משתף פעולה, גם בצעד ראשון לעבר המטרה, שבחו אותו מילולית ותנו לו להרגיש את החשיבות של הצעד הראשון שעשה, וכך גם בהמשך ביצוע המשימה. הפידבק המיידי נותן לילדים תחושה מצויינת וחשובה של “הנה אני מצליח כמו כולם”.
ללא קשר לתגמול שמחכה לילד בסוף המשימה, חיזוק חיובי מיידי הוא מוטיבטור נפלא לילדים בכלל ולילדים על הרצף האוטיסטי בפרט.
כולם רוצים ואוהבים להרגיש שהמאמצים שלהם משתלמים, רק בלי סוכר בבקשה.
עשו הכל פשוט יותר
ככל שהמשימה תשמע עמומה ומורכבת יותר, כך הילד יתקשה יותר לבצע אותה.
צאו מנקודת הנחה לפיה, הפשוט הוא היעיל יותר והגדירו משימות פשוטות וברורות לביצוע, כאשר הילד מקבל הסבר ודוגמא ברורה לכל שלב בביצוע המשימה.
חשוב לפרק את המשימה של “לסדר את הצעצועים” לשלבים ברורים ופשוטים, שיקלו על הילד להבין בדיוק מה מצופה ממנו לעשות.
הגישה הזו מקלה על הילד להתמודד עם המשימה ומסייעת לו להרגיש בשליטה, כשהוא יודע מה בדיוק עליו לעשות בכל שלב.
כך המשימה לא תרגיש לילד גדולה או מורכבת מדי.
הנה דוגמה מעשית לחלוקה לשלבים ברורים של המשימה לסדר את הצעצועים:
שלב ראשון: הבנה של המשימה
התחילו לדבר עם הילד ולהסביר מהי המשימה: “אנחנו עומדים לסדר את הצעצועים על המדפים. כל הצעצועים צריכים להיות על המדפים”.
שלב שני: קטגוריה ראשונה
במקום להגיד לילד “לסדר את הצעצועים” וזהו, הציעו והדגימו כיצד מתחילים מצעצוע ספציפי אחד: “נסדר את המכוניות על המדף ראשונות”.
שלב שלישי: הנחיות ברורות
בזמן הסידור, הסבירו כל שלב במילים ברורות ופשוטות. לדוגמה, בעת סידור המכוניות על המדף, תגידו: “קח את המכוניות ותניח אותן, אחת ליד השניה, על המדף העליון”.
ההנחיות הפשוטות האלה עושות לילד סדר בראש ודוגמא אישית, תוך כדי ההסבר המילולי יכולה לעשות עוד יותר.
כפי שציינו כבר קודם, תוך כדאי ביצוע המשימה בשלבים, יש לתת לילד פידבק חיובי מילולי ובזמן אמת, כמו: שנשארים רק כמה צעצועים אחרונים, תגידו: “יש לנו רק עוד כמה צעצועים לסדר, כמעט סיימת! כל הכבוד לך”.
לאחר שהשלים את המשימה בהצלחה, כדבר שבשגרה, צריך להגיע שלב התגמול, שעבור הילד הוא שלב משלבי המשימה – השלב לו הוא מצפה בהתלהבות.
כולנו אוהבים לשמוע מוזיקה ורבים מאיתנו אוהבים לשמוע מוזיקה בזמן ביצוע משימות בבית [מישהו כתב ניקיון?].
גם רבים מהילדים האוטיסטים אוהבים סוגי מוזיקה וסגנונות שונים, וכל פעילות ומשימה שעליהם לבצע עשוייה להיות נעימה יותר עם מוזיקה ברקע.
אם הילד אוהב לשמוע שירים מסויימים, השמיעו אותם בזמן ביצוע המשימה ואם תצליחו לשיר איתו ביחד בזמן שהוא מסדר את הצעצועים, שיחקתם אותה. זה יעשה לו רק טוב והמשימה תיתפס אצלו בפעולה חיובית ומתגמלת מאד.
קריאה נוספת: אוטיזם ובדידות
בריאות ורפואה בגובה העיינים, בשפה נגישה ועל מנת שכל אחת ואחד מכם יוכל לדעת רק קצת יותר, לנהל אורח חיים בריא יותר ולהנות יותר מהחיים. אנחנו כאן כי אין מצב שלא תדע/י מה קורה מסביבך!
אם אכפת לך כמו שאכפת לנו, רצינו להגיד שאנחנו מספקים במה מכובדת וראויה לכותבות וכותבים מוכשרים ומקוריים, כאלה שיש להם במה לחדש ולרענן עבור כולנו. אז אם את או אתה בעניין, אנחנו כאן ולא אכפת לנו לתת לך במה!
התוכן באתר אין מצב! מוגן בזכויות יוצרים © התוכן באתר אינו מיועד ואינו מהווה תחליף לקבלת ייעוץ רפואי, אבחנה או טיפול מרופא. תמיד ובכל בעיה רפואית מומלץ לפנות בהקדם לרופא המשפחה או כל מומחה רפואי אחר.