מלטדאון אוטיסטי: להבין ולהתמודד
השארת תגובה
מלטדאון קורה. מלטדאון יכול להתרחש בבוקר, בלילה לפני השינה, ובכל הזמנים שביניהם. זה יכול לקרות בבית של סבא וסבתא, בסופרמרקט, בקניון ואפילו בבית הכנסת.
אירועי מלטדאון הם כנראה בין הסיבות המרכזיות לכך שהורים מחליטים לפנות לאבחון אוטיזם עם ילדיהם.
בין אם המלטדאון מתרחש בפרטיות ביתכם או במרחב ציבורי, כעס ותסכול מציפים ויכולים לגלוש. כל מה שאתם רוצים הוא לגרום למצב להיפסק ולהיעלם.
אבל חשוב לדעת שלגרום לאירועי המלטדאון של הילד להיעלם לוקח זמן. הרבה זמן.
הילד יצטרך ללמוד מיומנויות חדשות, וגם אתם תצטרכו לעשות עבודה. יהיה צורך ליישם אסטרטגיות מתאימות ולדבוק בהן בעקביות.
יהיה צורך לבצע התאמות בסביבה של הילד וכל הסובבים אותו צריכים לקחת חלק בכך.
מכיוון שהקניית כלים מעשיים לילד, כך שיוכל להשתמש וליישם אותם זה תהליך הדרגתי, שלוקח זמן, אנחנו מציעים כמה טיפים שיעזרו להתמודד עם אירועי המלטדאון כבר עכשיו, בזמן שהילד עובד קשה על מנת לפתח את המיומנויות החשובות שיעזרו לו לעשות צעד גדול קדימה.
התגובה הראשונית שלנו לילד שחווה מלטדאון היא שהילד מנסה לתמרן אותנו כדי להשיג את מבוקשו.
בשל האוטיזם, מה שנראה כמו מניפולציה על פני השטח הוא למעשה מאמץ לנהל מצב רגשי או חוויה קשה, מבלבלת, מציפה או מתסכלת בדרך היחידה שהילד יודע.
אם לא תקחו את המלטדאון של הילד באופן אישי, סביר שיהיה לכם הרבה יותר קל לרתום את השלווה הנדרשת כדי לתמוך בילד במקום לכעוס עליו.
בעיקרון, המלטדאון נכנס לפעולה כי לילד אין כלי אחר בארגז הכלים שהוא נושא עמו.
במצב דברים רגיל, כל ילד נולד עם ארגז כלים מעשיים טבעי, המכיל מספר כלים רגשיים ותפקודיים להם הוא זקוק בכדי להתמודד עם החיים כבר מגיל פעוט.
בחלק מהכלים הילד ידע להשתמש בהם באופן טבעי, ועבור השימוש המדוייק באחרים הוא יצטרך יותר הדרכה.
ארגז הכלים של פעוטות וילדים אוטיסטים שונה ולעיתים אף חסר בכלים הסטנדרטיים.
יכול להיות שיהיו לילדים האוטיסטים כלים שונים ואחרים בארגז, ומה שבטוח הוא שהם יזדקקו להדרכה רבה וממוקדת הרבה יותר, על מנת שיהיו מסוגלים להשתמש בכלים הכל כך חשובים לוויסות עצמי ורגשי.
הילדים האוטיסטים חווים אירועי מלטדאון כי הם מרגישים מתוסכלים ומוצפים רגשית, כי אינם מצליחים לעשות שימוש בכלים שברשותם.
המלטדאון הוא הדרך הטבעית היחידה שלהם לתקשר צרכים או רגשות במצב כזה.
ההבנה שזה המצב היא נקודה בסיסית. הילד לא מתנהג רע ולא עושה דווקא. הוא פשוט מתנהג באופן טבעי, נוכח אתגרי האוטיזם והיעדר כלים בסיסיים שאמורים לנהל את ההתנהגות שלו.
אם אתם מאבדים את קור הרוח כשהילד חווה מלטדאון, אז לשניכם יש מלטדאון וזה לא עוזר לאף אחד.
קל להגיד אבל יותר קשה ליישם, ועדיין אין ברירה אלא לקחת נשימה עמוקה ולעצור.
עצרו ושקלו איך אתם הולכים להגיב רגע לפני שאתם נוקטים בפעולה או אומרים משהו. עליהם לשמור על “כוננות” ולהיות גמישים במחשבה.
אם תנשמו ותעצרו לחשוב לעוד שניה אחת, התגובה הראשונה שלכם לאירוע תהיה תגובה שתומכת בילד.
המלטדאון הגיע כי הילד לא מצליח לעשות שום דבר אחר בגלל שהוא מתוסכל, מוצף מרגיש במצוקה. הוא צריך את התמיכה שלכם עכשיו יותר מהכל.
פחות זה יותר במהלך אירוע מלטדאון. הגבילו את מה שאתם אומרים לילד בזמן האירוע.
הקפידו על שפה פשוטה וקונקרטית. יש להסתפק בהנחיה מילולית אחת בכל פעם וחשוב לעצור מיד לאחריה, בכדי לאפשר לילד לעבד את ההנחיה.
אם הילד מבין רמזים חזותיים מועילים, עשו בהם שימוש במקום לדבר. אם הילד קורא – כתבו במקום לדבר.
יש למסרים חזותיים אפקט מצויין זמן מלטדאון. הרבה יותר מכל קלט חושי אחר.
הכירו ברגשותיו של הילד והצהירו שאתם מבינים את הרגש הספציפי שהוא חווה. במילים אחרות, הפגינו כי את חשים באהדה והראו לילד כי אתם מבינים את המצב.
“אני רואה שאתה מוכן לסיים את הקניות בסופר”
“אני רואה שהמשחק בלגו מתסכל אותך”
הגיבו עם הוראה קונקרטיבית שתנחה את הילד באשר ל”מה לעשות”, כאשר ניתן להשתמש בהנחיה חזותית כאמור.
בכל מקרה, אין להשתמש באיומים כמו “אם לא תאסוף את הלגו אני אקח אותו ממך”.
ניתן בהחלט לעשות שימוש בחיזוק חיובי התומך בסיטואציה ספציפית, כמו לדוגמא “אני אעזור לך לבנות את הדמות האהובה עליך בלגו” אם אתם יודעים שהילד אוהב לשחק אתכם בלגו, ומכירים את הדמויות האהובות עליו.
דוגמא הנוגעת לאירוע מלטדאון בעת קניות בסופר יכולה להיות, “נשארו עוד 4 פריטים שצריך לקנות ולשים בעגלה, תעזור לי לאסוף אותם מהמדף, לספור ולשים בעגלה”.
זה נשמע פשוט, אבל יכול להיות מאד אפקטיבי.
אם אתם מתכננים ללכת למקום כלשהו עם הילד ואתם יודעים שהוא מתקשה בהבעה של רגשותיו, בעת מעברים ובחוויות חושיות, הכינו מראש והביאו איתכם את “ארגז הכלים” שיצרתם עבור הילד לצורך הקלה על התקשורת.
כך למשל PECS, ערכת תקשורת תומכת וחלופית, לוח זמנים חזותי למעברים, ומגוון עזרים סנסוריים כמו אוזניות, צעצועי פידג’ט, חפצים שהילד אוהב לחוויות חושיות.
פשוט הכינו תיק מוכן לכל יציאה ספונטנית וקחו אותו אתכם. אם תהיו מוכנים יהיה לכם קל יותר להתמודד מול אירועי מלטדאון.
הלוואי והיה כפתור קסמים שמכבה ומעלים מלטדאון, אבל אין כזה. זיכרו כי אירועי המלטדאון לא נעלמים באופן פלאי.
יש צורך בהבנה, הכנה והתערבות טיפולית הולמת וקדפנית על מנת שהילד יפתח לעצמו את הכלים שיכולים לעזור לו להתמודד.
בנתיים ותוך כדי התהליכים ארוכי הטווח שבמהלכם הילד לומד מיומנויות חדשות ובונה לעצמו ארגז כלים “מחליפי מלטדאון” תוכלו לעשות שימוש בכלים המעשיים הנ”ל.
זה יעזור לכם להתמודד בצורה טובה יותר כבר מהפעם הבאה שהילד יקלע למלטדאון.
קריאה נוספת: סימנים ראשונים לאוטיזם
בריאות ורפואה בגובה העיינים, בשפה נגישה ועל מנת שכל אחת ואחד מכם יוכל לדעת רק קצת יותר, לנהל אורח חיים בריא יותר ולהנות יותר מהחיים. אנחנו כאן כי אין מצב שלא תדע/י מה קורה מסביבך!
אם אכפת לך כמו שאכפת לנו, רצינו להגיד שאנחנו מספקים במה מכובדת וראויה לכותבות וכותבים מוכשרים ומקוריים, כאלה שיש להם במה לחדש ולרענן עבור כולנו. אז אם את או אתה בעניין, אנחנו כאן ולא אכפת לנו לתת לך במה!
התוכן באתר אין מצב! מוגן בזכויות יוצרים © התוכן באתר אינו מיועד ואינו מהווה תחליף לקבלת ייעוץ רפואי, אבחנה או טיפול מרופא. תמיד ובכל בעיה רפואית מומלץ לפנות בהקדם לרופא המשפחה או כל מומחה רפואי אחר.