גני ילדים אלטרנטיביים
השארת תגובה
יש משהו שחשוב לכם יותר מילדיכם ומההתפתחות והרווחה הנפשיות והגופניות שלהם?
אל תענו, אנחנו יודעים את התשובה. כשאחד ממאפייני הצייטגייסט הבולטים הוא הדגש על האינדיבידואל ועל עולם הנפש שלו, תופעת הגנים האלטרנטיביים פורחת בקרב אוכלוסיות שידם משגת.
אם פעם גישת ה״עוד לבנה בחומה״ היתה האופציה היחידה, כיום המצב שונה לגמרי, ואופציות החינוך פרושות על גבי ספקטרום רחב בהרבה.
אלא שעם מבחר מגיעים גם לבטים, ואלמנט מפתח לבחירה שתהיה נכונה עבור ילדכם הוא, כמובן, מידע.
בכתבה זו נעשה הבחנה ראשונית בין סוגים שונים של גנים בגזרת החינוך האלטרנטיבי, כדי שבתוך בליל השמות תבינו מי נגד מי, או בעצם – מי בעד מי, ביטוי הולם הרבה יותר בהקשר מטפח זה.
מכיוון שמאחורי כל גישה או שיטה עומדת פילוסופיה שלמה, תוכלו למצוא ברשת אוקיינוס של מידע מעמיק אודות כל אחת מהן – בעברית, באנגלית ובשפות אחרות.
ולדורף
שיטה חינוכית שפותחה בתחילת המאה ה-20 על ידי המחנך והפילוסוף הגרמני רודולף שטיינר, והיא מבוססת על עקרונות האנתרופוסופיה: הילד הוא יישות מתפתחת והילדות היא תקופה חשובה כשלעצמה, בה יש לפתח את יכולותיו הפנימיות האישיות של הילד ואת נפשו, רוחו וגופו, לצד תהליך הגדילה הטבעי שלו.
אם הדבר ייעשה בצורה בריאה ונכונה, הילד ישתמש בעתיד ביכולות הללו לפיתוח מיומנויות מתקדמות יותר. בגיל הרך, הדגש הוא על פיתוח כישורים גופניים, רגשיים וחברתיים, לרבות העצמת יכולות החשיבה, הדמיון, הסקרנות והעניין בטבע, כל זאת באמצעות תמונות, סיפורים וכל פעילות מהנה – אומנויות, יצירה ומלאכות, ספורט, פעילויות חברתיות ופיתוח קשר עם הטבע, ללא תחרותיות או הישגיות (אין חלוקת ציונים עד כיתה ז׳).
על מנת לעודד את פיתוח הדמיון, גן ולדורף יכלול צעצועים בעלי צורה אמורפית העשויים מחומרים טבעיים, וכלי משחק כמו חבלים ובולי עץ.
הקו המנחה הוא יותר פעילות ועשייה, לרבות עשייה קבוצתית, ופחות שכלתנות ורציונליות. הלו״ז היומי בגן ולדורף יהיה קבוע, על מנת להעניק לילד ביטחון ויציבות, והוא כולל גם זמן למשחק חופשי. בגילאי הגן יהיה מיקוד בפיתוח החושים, התנועה, שיווי המשקל ויכולת החיקוי, הנתפסת כערוץ מרכזי לתפיסת העולם.
מונטסורי
גישה שפותחה גם היא בתחילת המאה ה-20, על ידי ד״ר מריה מונטסורי, רופאה ומחנכת איטלקייה. כאן הזרקור הוא על כיבוד הילד כאדם ועל למידה הוליסטית ומכילה בכל תחומי ההתפתחות – אינטלקטואלית, חברתית, פיזית, רגשית ורוחנית, תוך יצירת סביבה המותאמת לילד ולשלב ההתפתחותי בו הוא נמצא.
במקום צעצועים סטנדרטיים, בגן מונטסורי יימצאו אביזרים ייחודיים לשיטה, שנועדו לפיתוח החושים והשרירים. סדר היום בגן יהיה מובנה, אך יאפשר מידה רבה של חופש, מרחב ותנועה, והוא יכלול תחומי התנסות כמו אומנויות, שפות וחשבון.
אלמנט דומיננטי נוסף של השיטה הוא האפשרות להתנסות בפעילויות של מבוגרים, כמו שטיפת כלים או עריכת שולחן האוכל, במידה והילד מעוניין בכך.
בעוד שהמוטיבציה ותחומי העניין באים מתוך הזאטוט, הסביבה המונטסורית מתוכננת כך שתקנה לו את האפשרות ללימוד עצמאי, לא רק של ידע, אלא גם של מיומנויות חשיבה ולמידה וכישורים חברתיים ורגשיים. הדבר נועד לתרום לתחושות העצמאות והאחריות שלו ולביטחונו העצמי.
דמוקרטי
חינוך המתמקד בלימוד ערכים של אחריות ושותפות באמצעות יצירת סביבה דמוקרטית. ילדים בגיל הרך הלומדים בגן דמוקרטי יכולים לעצב את סדר היום שלהם בגן, והם נהנים מחופש ביטוי ומהחופש לבחור מה לעשות ומה לא.
גישה זו מעודדת חשיבה ביקורתית, עצמאות, קשב לנטיות הלב, לקיחת אחריות, כיבוד האחר וחוקי המקום ותשוקה להתפתחות אישית.
חינוך דמוקרטי חושף את הילד לסביבה הקשובה לצרכיו, לרצונותיו ולבחירותיו, ומחייב את הילד לפעול במרחב חברתי, והוא נועד לטפח ילדים עצמאיים אשר יודעים לבטא את רצונותיהם, להציב את גבולותיהם בצורה אסרטיבית ומכבדת ולקחת החלטות באופן מודע ויעיל.
בגן דמוקרטי הילדים משחקים בחופשיות ופותרים בעצמם קונפליקטים, כדי לפתח שיקול דעת ותהליכי חשיבה עמוקים.
בין השאר, מובלטת הייחודיות של כל ילד וניתן מקום מרכזי לשיח על בחירותיו בדיאלוג מכבד ואמפתי, מתוך הנחת מוצא לפיה אין דרך אחת נכונה לבחור בה, ותוך התאמת הכלים והפתרונות לכל ילד בהתאם לחוזקותיו.
עוד מודגשות האחריות הקהילתית והשותפות בכל עשייה, וכן ההתנסות כמפתח ללמידה, בתוך המרחב הבטוח והעוטף של הגן.
גן יער
מבוסס על מודל ה-Forest Education, שהתפתח בסקנדינביה בסוף המילניום הקודם. גישה זו מתמקדת בטבע ככלי חינוכי וטיפולי, שמעודד את הילד לחקור בחופשיות את הסביבה ולפתח מיומנויות שישמשו אותו בעתיד במסגרות אחרות.
למרות שהתכנים והלו״ז היומי של גן יער יכולים להיות דומים לאלה של גן ״רגיל״, החיבור לטבע יהווה בו אלמנט מפתח.
בין היתר, היער ישמש סביבת למידה מגרה, עשירה ודינמית לפיתוח יתרונות קוגניטיביים ויסודות ללמידה עיונית, כמו גם ״מגרש משחקים״ טבעי המאפשר פעילות פיזית ענפה, מפתחת ומהנה.
עוד נתפס היער כמרחב שמקדם ריכוז בפעילויות יצירה ובמשחקים ומעניק מקום נרחב לדמיון, לחיבור ל״כאן ועכשיו״ ולתחושות של שלווה ורוגע.
סביבה טבעית זו אף מזמנת פיתוח של תחושת מסוגלות, למידה של ניהול סיכונים, הזדמנות להתגבר על מכשולים ועוד יתרונות פיזיים, קוגניטיביים, רגשיים, חברתיים ורוחניים רבים. צוות הגן יספק תמיכה בעשיית הילדים, להבדיל מהנחיה.
קריאה נוספת: אנחנו לגמרי בעד קומיקס!
בריאות ורפואה בגובה העיינים, בשפה נגישה ועל מנת שכל אחת ואחד מכם יוכל לדעת רק קצת יותר, לנהל אורח חיים בריא יותר ולהנות יותר מהחיים. אנחנו כאן כי אין מצב שלא תדע/י מה קורה מסביבך!
אם אכפת לך כמו שאכפת לנו, רצינו להגיד שאנחנו מספקים במה מכובדת וראויה לכותבות וכותבים מוכשרים ומקוריים, כאלה שיש להם במה לחדש ולרענן עבור כולנו. אז אם את או אתה בעניין, אנחנו כאן ולא אכפת לנו לתת לך במה!
התוכן באתר אין מצב! מוגן בזכויות יוצרים © התוכן באתר אינו מיועד ואינו מהווה תחליף לקבלת ייעוץ רפואי, אבחנה או טיפול מרופא. תמיד ובכל בעיה רפואית מומלץ לפנות בהקדם לרופא המשפחה או כל מומחה רפואי אחר.